De vereniging

Sinds 2000 verenigt Modelspoorvereniging Post B spoorwegliefhebbers uit de regio Roosendaal. Onze leden hebben interesse in de modelbouw en spoorwegen. Hier voor is binnen onze vereniging dan ook alle ruimte. Er zijn leden die interesse hebben in landschapsbouw. Anderen vinden de technische kant interessanter en werken aan de elektriciteit. Analoog en Digitaal. Naast de modelspoorbouw zijn er ook leden die voor het project Roosendaal 1930 en de promotie van de Roosendaalse spoorwegmonumenten geschiedkundig onderzoek doen.

Werkzaamheden aan de Grenzlandbahn (N)
Het programmeren van digitale locomotieven

Onze vereniging heeft ook het doel om het Roosendaalse spoorwegerfgoed te promoten. Wij nemen dan ook regelmatig deel aan open dagen waarbij deze monumenten in de schijnwerper staan. Het grootste project waar we aan meegewerkt hebben is het evenement “Roosendaal Spoort!” dat in 2004 gehouden werd. In evenementenhal Leysdream hadden we tijdens het evenement onze banen staan. Tevens namen enkele van ons het initiatief om rondom de Roosendaalse monumentale werkplaats een materieelshow te organiseren. Veel materieel uit binnen- en buitenland was er te zien. De laatste jaren verzorgen enkele van onze leden rondleiding tijdens monumentendagen maar ook op vraag voor groepen. Ook organiseerden we in 2007 een herdenking vanwege het honderdjarige bestaan van het stationsgebouw. Naast het project Roosendaal 1930 namen we voor die gelegenheid het initiatief om het historische treinstel “Jaap” naar Roosendaal te halen. Het stel was gedurende de dag langs perron 1 te bekijken.

Materieelshow in 2004
100 jaar stationsgebouw in 2007

Naast lokale initiatieven nemen we ook deel aan nationale en internationale modelspoortentoonstellingen. Inmiddels hebben we naast Nederland ook in België en Duitsland tentoongesteld. Deze tentoonstellingen zijn vaak over meerdere dagen en geven ons de mogelijkheid om de voortgang aan de projecten aan het grote publiek te tonen. Ook maken we gebruik van deze evenementen om de Roosendaalse spoorwegmonumenten bij het grote publiek meer bekend te maken.

Het station tijdens Eurospoor te Utrecht
Deelname aan Roosendaals Treffen

En als dat allemaal nog niet genoeg is proberen we ook van tijd tot tijd een excursie te organiseren. Een rit met een oude trein, bezoeken van een verkeerleiding of gezamenlijk naar een modelspoortentoonstelling behoort tot de mogelijkheden.

Excursie spoorwegmuseum te Saint-Ghislain
Bezoek aan Stoomcentrum Maldegem