Skip to content
Home Projecten Roosendaal Station Roosendaal
Station Roosendaal

Het stationsemplacement Roosendaal

Roosendaal is sinds 1854 aangesloten op het spoorwegnet, en was in Nederland, het eerste internationale station van betekenis. Omdat het een knooppunt van spoorlijnen is heeft het altijd een belangrijke functie gehad in personen en goederen vervoer. Iedere Nederlander die naar het zuiden is gegaan met de trein op vakantie is langs Roosendaal gekomen. Geen wonder dat het emplacement dien overeenkomstig van groot formaat was, met een uitgebreid tractieterrein met meerdere lokloodsen.

Heden ten dagen is het allemaal veel minder, de heuvel om wagens te sorteren is verwijderd, goederenafhandeling is naar de Kijfhoek verhuisd en van de vijf seinhuizen staat er nu nog maar een.

Omdat het emplacement altijd tot de verbeelding heeft gesproken van veel modelbouwers is het niet verwonderlijk dat eerst door Baroniespoor en nu door M.S.V. Post B het complete emplacement van 1927 ( toen het op zijn grootst was) wordt nagebouwd. Het werk vordert gestaag en het emplacement begint steeds meer vorm te krijgen.

Er is niet zomaar besloten om de vooroorlogse situatie na te bouwen, veel gebouwen zijn in de oorlog gesneuveld of nadien afgebroken. Met behulp van de originele bouwtekeningen en fotomateriaal worden gebouwen en emplacement nagebouwd. Enkele gebouwen zijn al weer te bewonderen en vele zullen nog volgen omdat er een fanatieke ploeg modelbouwers vastberaden is het emplacement geheel en natuurgetrouw compleet te maken..

 

 

Het stationsgebouw:

Het meest markante gebouw op het emplacement is en blijft het stationsgebouw, ook al heeft dit gebouw behoorlijke schade opgelopen in de oorlog.

Het is nooit meer in de oorspronkelijke staat hersteld wat uitermate zonde is. Het is wel het enige stationsgebouw in Brabant dat nog aanwezig is in zijn meest oorspronkelijke staat. Het is een gebouw dat uit nodigt om nagebouwd te worden.

Hiermee is de heer Harrie van Avoort mee begonnen in de tijd van Baroniespoor. Nadat hij de voorgevel van de hal en wachtkamers had gemaakt is hij er mee gestopt omdat hij het werk te omvangrijk vond.

Het heeft toen vele jaren op zolder gestaan totdat een van onze leden Luc Zwegers het tegen kwam en kriebels kreeg om het af te maken. Het resultaat mag gezien worden het gebouw is weer in oude glorie te aanschouwen.

 

 

De ronde lokloods:

 Het meest m